Åålännin valloittajaeliittijoukkue Jenni Vartiaiset ilmoittautuu rantautuneensa kotipihaan.

Enpä oikein tiedä mitä tuosta reissusta pitäis kertoa. 9pv seikkailua uskollisilla ratsuillamme oli ihan tarpeeksi tälle kesälle. Pyöräiltyä tuli ainakin se 330km omalta osaltani, muut pyöräili vähän pidemmän matkan kun kauempana asuvat...

1244559297_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Väsäsin kämäsen kartan painttia soveltaen, en jaksa skannata tota oikeeta karttaa missä näkyis paremmin kaikki paikat ja tiet...

1 (31.5). Lähdettiin Solinalta 09:15 ajamaan kohti Lahtea. Tessa liittyi seuraamme hieman myöhemmin matkan varrelta. Lahdesta lähdimme linja-autolla kohti Helsinkiä, jossa vaihdoimme linja-autoa joka vei meidät Turun kautta Kustaviin josta poljimme Vartsalaan, tuli 6km lenkki poljettua kahdesti kun ei oltu varmoja suunnasta ja navigaattori opasti väärään suuntaan.

1244561634_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Inkan pyörän korjaus

Lopulta päädyttiin sitten lossin ja lautan kautta Brändöön josta poljettiin Torsholmaan satamaan ja nukuttiin siellä ensimmäinen yö. Aamulla huomattiin Inkan pyörän takarenkaan olevan paskana- > ensimmäinen sisäkumin vaihto.

1244559812_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

2. (1.6.) Päivällä jatkettiin matkaa lautalla Kumlingeen, jossa Ida kävi poistattamassa tikkinsä sormestaan jonka loukkasi Lököllä. Käytiin vilkaisemassa kirkkoa, poljettiin taas väärään suuntaan väärään satamaan jossa istuttiin hetki kunnes suunnistajamme tajusi että olemme väärässä paikassa... Ja eikun takaisin lähtösatamaan jossa sitten venailtiin lauttaa Enklingeen, jota ei sitten tullut. Inka huomasi lautan (joka muistutti enemmän lossia...) olevan toisella laiturilla, raahattiin pyörät kyytiin ja tajuttiin sen olevan tyhjä. Kiltti mummo kertoi meille että lautta olisi pitänyt tilata.

1244559897_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
   Mentiin lautanvenauskoppiin syömään kiisseleitä, kunnes Inka huomasi mummon viehtovan ja huutavan että se lautta lähtee. Kiisselilautasten kanssa juostiin sitten lautan kyytiin ja päästiin (3) Enklingeen jossa peräti poljettiin about 6km ja astuttiin toiseen lauttaan joka vei meidät Vårdoon (4) jossa yövyttiin leirintäalueella ja käytiin suihkussa.
 (2.6)  Aamupalaksi oli (yllätys) kiisseliä ja mysliä. Myslilaatikosta hyppäsi ISO musta koppakuoriainen meikän aamupalaan. Oli mukava yllätys...

Vårdosta lähettiin polkemaan kohti Kasteholmaa. (5) Poljettiin ihan hemmetin pitkä matka, ja mentiin ISON linnan ohitse eikä huomattu sitä. Mietittiin pitkään risteyksessä että missähän se linna on, ja eiköhän se näkynyt selvästi kun taakse katsoi. Karkin pyörän kumi puhkesi, korjattiin se hyvin tuloksin.

1244560220_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kasteholman linnalla syötiin kermapastaa. Mentiin pesemään astioita vessaan, josta arvatenkin loppui vesi ja voitte kuvitella mitä vessanpönttöön jäi...

1244560284_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Ida sotkee.

Yö yövyttiin Vandrarhemin pihalla. (3.6) Aamulla lähdettiin Lågnäsiin (6). Poljettiin Maarianhaminan ohi, pysähdyttiin kaupan pihalle syömään. Kaupan vessat oli ihan hirveässä kunnossa, tarjouduttiin pesemään ne mutta kaupalla ei ollut siivousvälineitä... Matka jatkui. Tessan pyörästä (joka oli muuten minun) hajosi vaihteet.
   Yö nukuttiin hylätyn mökkikylän pihalla. Tuuli ja satoi vettä, yöksi oli luvattu myrskyä. Teltta vuorattiin pihalta kivillä, mutta eihän ne kestäneet.

1244560535_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lågnäsistä (4.6) mentiin lautalla Överöön. Etsittiin siellä tulvaksi yöksi (7) mökkiä, sillä edeltävänä yönä toinen puoli teltasta oli vetänyt vedet sisään ja kamat oli märkinä. (8) Saatiin 25€ alennusta pienestä hotellista jos ei nukuta yötä sängyillä. Meillä oli oikein mukava pieni huone, oma suihku ja kaikkien käytössä oleva keittiö. Koska oli mun synttärit, sain muilta lahjaksi PIMEÄSSÄ HOHTAVAN KUMIANKAN.

5.6 Poljettiin takaisin Överöön, josta lautalla takaisin Lågnäsiin. Poljettiin jollekin metsätielle (9) jossa yövyttiin.

1244561370_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Tessa ja hehkeä sadetakki

6.6 Maarianhaminaan Mariebadiin!(10) Siellä joku vanha ukko vihels mulle ku kävelin todella seksikkäästi käytävää pitkin likaisena, punaisessa tuulitakissa ja mustissa collareissa. Very hot.
   Saatiin lillua 3 tuntia porealtaassa, vesiliukumäessä... Ja käytiin suihkussa! Yöksi meidän piti mennä leirintäalueelle, mutta siellä oli niin pirun kallista että päädyttiin pieneen "satamaan yöksi". Läheisellä leikkipuistolla istui kaksi nuorta rakastavaista... Ja eiköhän Ida usuta Tessan menemään sinne ottamaan valokuva niistä sadetakissa. Jes.

1244561442_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

7.6 Vikinglinellä kohti Turkua (11). Turusta Liettoon Mari- kaverin pihalle yöksi. Koska oltiin pistetty teltta paskaksi, päätettiin valvoa koko yö... Ida ja Karkki meni autokatokseen nukkumaan kun minä, Inka ja Tessa lähdettiin etsimään Marin äidin antaman kartan kanssa paikallista ABCtä 1 aikaan yöllä. Löydettiin sinne, istuskeltiin sielä tunti ja palattiin Marille. Päädyttiin sitten nukkumaan trampoliinille, ja herätys oli mitä ihanin; Ida tuli huutamaan "HERÄTYYS!", ravisuttamaan ja pomppimaan trampoliinillä kuudelta.

Poljettiin takaisin Turkuun, josta linja-autolla (12) Lahteen ja Lahdesta kotiin.

Yääähh. Jos joku tosta nyt jotain sai selville. Multa loppu kamerasta akku, joten ei riitä kuvat loppupäiville. Lisäilen niitä sitten kun saan lisää kuvia :)